Warzywa, które wpływają na przyspieszenie metabolizmu

Istnieje kilka sposobów na przyspieszenie metabolizmu. Jednym z nich jest wprowadzenie zmian w swojej diecie, a konkretnie uzupełnienie jej o kilka produktów. Chcesz wiedzieć, jak przyspieszyć metabolizm? Koniecznie zaprzyjaźnij się z tymi warzywami!

Przyspieszenie metabolizmu – jak to działa?

Chcąc pozbyć się nadmiarowych kilogramów, walczymy głównie z tkanką tłuszczową. To nic innego, jak magazyn energetyczny organizmu, z którego czerpie on podczas wysiłku. Tym wysiłkiem mogą być oczywiście ćwiczenia fizyczne, ale też trawienie konkretnych produktów. Niestety, czekolada, fast foody i lody nie są zaliczane do tej kategorii. Tymi produktami są za to takie, których bilans kaloryczny jest ujemny – czyli dostarczają do organizmu mniej kalorii, niż jest niezbędne do ich spalenia i wchłonięcia powstałych w ten sposób składników odżywczych. Drugą kategorią produktów pomagających spalić nadmiarowe kilogramy są tzw. termogeniki, które zwiększają tempo metabolizmu.

Jak przyspieszyć metabolizm jedząc warzywa?

Twoimi największymi sprzymierzeńcami w walce o smukłą sylwetkę są warzywa poddane stosunkowo niewielkiej obróbce termicznej. Nie musisz wszystkich spożywać na surowo – w niektórych przypadkach byłoby to wręcz niezdrowe. Jednak pamiętaj, że rozgotowane warzywa tracą swoje właściwości odżywcze i witaminy.

Warzywa strączkowe

Jeśli poszukujesz rozwiązań, jak przyspieszyć metabolizm, koniecznie udaj się na targ warzywny po fasolkę szparagową. Możesz też sięgnąć po fasolę jaś, groch lub soczewicę. Wszystkie one zawierają białko oraz wysokiej jakości błonnik, który zwiększa uczucie sytości, wymiata z jelit pozostałości po przemianie materii i sprawia, że metabolizm zaczyna działać na większych obrotach. Co więcej, błonnik zawarty w roślinach strączkowych reguluje poziom cukru we krwi, dlatego mniej nam się chce zajadać słodycze i inne niezdrowe przekąski. Uwaga – rośliny strączkowe mogą powodować wzdęcia, ale łatwo tego uniknąć dodając do nich kminek i dwukrotnie zmieniając wodę w trakcie gotowania.

Czosnek

Nie wszyscy go kochają ze względu na charakterystyczny zapach, na całe szczęście można się go szybko pozbyć parząc czosnek wrzątkiem lub dodając go na wczesnych etapach gotowania. Czosnek to świetny sposób na przyspieszenie metabolizmu, obniżenie poziomu złego cholesterolu we krwi i zniwelowanie skutków stanów zapalnych.

Papryka chilli i pieprz cayenne

Kapsaicyna zawarta w ostrych paprykach, takich jak chilii czy jalapeno, to idealna metoda na to, jak przyspieszyć metabolizm. Kapsaicyna podnosi temperaturę wewnątrz organizmu, zwiększa tempo spalania tkanki tłuszczowej i dodatkowo… poprawia nam humor. Ostre potrawy z dodatkiem chilli potęgują wydzielanie endorfin, czyli hormonu szczęścia. Warto wiedzieć, że podobne działanie ma pieprz cayenne, który także zawiera kapsaicynę.

Imbir

Świeży imbir dodawany do herbaty przyjemnie rozgrzeje organizm i pobudzi procesy trawienne. Może być także dodawany w postaci tartej do ciepłej wody lub potraw indyjskich. Ma działanie antyseptyczne i można spożywać go na surowo np. w trakcie zapalenia gardła.

Kapusta

To bardzo lubiane w Polsce warzywo zawiera cenną witaminę C, błonnik i chrom. Te dwa ostatnie są szczególnie przydatne w procesie przemiany materii. Po kapustę warto sięgać zarówno w formie surowej, jak i gotowanej, pieczonej i kiszonej.

Kiszonki

Ogórki kiszone, wymieniona wcześniej kapusta, a także buraki, zawierają bakterie kwasu mlekowego, które wspomagają pracę jelit i dbają o prawidłową florę przewodu pokarmowego. Dodatkowo obniżają ciśnienie krwi i zawierają sporo witaminy C.

Ziemniaki

Ziemniaki mają złą sławę u osób, które pragną zrzucić dodatkowe kilogramy. Niesłusznie! Ziemniaki same w sobie nie są kaloryczne, a potrafią na długo nasycić, dodatkowo posiadają więcej witaminy C niż papryka. Podkręcają też metabolizm, ale warunkiem koniecznym jest, aby gotować je w niedużej ilości wody (w ten sposób nie tracą składników odżywczych), nie dodawać do nich masła ani tłustych sosów. Można także je piec w piekarniku z dodatkiem oliwy i ziół.