Walka z nadwagą – najlepsze aktywności fizyczne

Marzysz o pięknej i zgrabnej sylwetce, ale walka z nadwagą wydaje Ci się syzyfową pracą? Kilogramy nie chcą znikać lub uparcie wracają po kilku tygodniach? Brakuje Ci zapału do regularnych ćwiczeń? Sprawdź, jakie formy aktywności fizycznej są najlepsze, gdy chcesz skutecznie schudnąć!

Jeśli chcesz zgubić zbędne kilogramy pamiętaj, że sama dieta to tylko połowa sukcesu. Warto także zacząć się ruszać. Regularna aktywność fizyczna poprawi nie tylko Twoją sylwetkę, ale wpłynie korzystnie na cały Twój organizm. Nie musisz uprawiać sportów wyczynowych ani biegać maratonów by wyglądać i czuć się lepiej. Już po kilku miesiącach umiarkowanych ćwiczeń połączonych ze zdrowym odżywaniem i zniknie nadwaga, a aktywność fizyczna stanie się przyjemnością!

Nadwaga, a aktywność fizyczna – jak zacząć ćwiczyć?

Gdy chcesz zrzucić zbędne kilogramy, koniecznie wprowadź ruch na stałe do swojego życia. Walka z nadwagą będzie dużo bardziej skuteczna, gdy wspomożesz dietę regularnymi ćwiczeniami. Dzięki temu nie tylko spalisz tłuszcz, ale też zbudujesz masę mięśniową, ujędrnisz skórę i poprawisz ogólną kondycję Twojego organizmu.

Wiele osób borykających się z nadwagą nie uprawiało żadnej aktywności fizycznej od bardzo dawna. Ma to wpływ na dobór ćwiczeń. Na początku nie zaczynaj od bardzo wymagających treningów. Warto budować swoją kondycję i z czasem zwiększać intensywność treningów i wydłużać czas ich trwania. Takie rozwiązanie będzie korzystne dla Twojego ciała – będziesz mniej narażony na kontuzje. W ten sposób także nie zniechęcisz się szybko do ćwiczeń. Jeśli na początku narzucisz sobie treningi, których nie dasz rady wykonać w całości, Twój zapał może zniknąć. Jeśli natomiast będziesz widział postępy i dostrzegał, że jesteś w stanie wykonać więcej ćwiczeń, zmotywuje Cię to do dalszej pracy.

Kiedy skorzystać z pomocy fachowca?

Borykasz się z bólem stawów, nadciśnieniem lub chorobami serca? Powinieneś porozmawiać na temat ćwiczeń z lekarzem lub trenerem personalnym. Pomogą oni dobrać właściwą aktywność fizyczną dla Twoich potrzeb. Możesz też poszukać informacji na ten temat w Internecie. Z pewnością znajdziesz wiele programów treningowych, które możesz stosować przy Twoim problemie. Pamiętaj jednak, by je dokładnie zweryfikować – w sieci każdy może podawać się za specjalistę i udzielać porad, na tematy, o których wie bardzo niewiele.

Najlepsze ćwiczenia dla osób z nadwagą

Jeśli borykasz się z nadwagą, warto zacząć od ćwiczeń kardio. Ten rodzaj treningu w największym stopniu przyczynia się do spalania tkanki tłuszczowej. Poza tym, wpływa korzystnie na pracę serca i całego układu krążenia. Tego typu ćwiczenia poprawią też Twoją przemianę materii oraz wspomogą regulację gospodarki tłuszczowej. Jeśli masz dużą nadwagę, zacznij od mało obciążających, za to regularnych treningów.

Do ćwiczeń kardio zaliczają się m. in. spacer, pływanie, jazda na rowerze, nordic walking oraz bieganie. Ta ostatnia aktywność – choć jest niezwykle skuteczna w spalaniu tłuszczu – nie jest polecana dla osób z dużą nadwagą. W takich przypadkach bieganie może bowiem nadmiernie obciążać stawy. Dlatego dobrze je włączyć do treningów dopiero, gdy walka z nadwagą przyniesie już pierwsze efekty.

Jeśli obawiasz się o swoje stawy, świetnym rozwiązaniem dla Ciebie będą ćwiczenia w wodzie. Modny ostatnio aqua aerobik sprawi, ze w czasie treningu Twoje stawy nie będą tak obciążone. Dodatkowo, opór stawiany przez wodę zaangażuje więcej partii mięśni do pracy – korzyści z takich ćwiczeń są więc podwójne!

Osobom zaczynającym ćwiczyć szczególnie poleca się nordic walking. W uprawianiu tego sportu nie przeszkodzi Ci nadwaga, a aktywność fizyczna zaangażuje do pracy całe Twoje ciało. W odróżnieniu od zwykłego spaceru, będą też pracować górne partie mięśni. Co więcej, dzięki wsparciu na kijkach, odciążysz stawy kolanowe.

Liczy się systematyczność

Walka z nadwagą to proces, który będzie od Ciebie wymagał dużo pracy, systematyczności i wytrwałości.  Aby osiągnąć sukces powinnaś ćwiczyć przynajmniej 3, a docelowo nawet 5 razy w tygodniu. Każdego dnia powinieneś także podjąć jakiś umiarkowany wysiłek fizyczny. Staraj się ruszać jak najwięcej, bez względu na to, ile ważysz. Wybieraj schody zamiast windy, spacer zamiast przejażdżki samochodem. W ten sposób przyzwyczaisz swój organizm do nowych wyzwań i stopniowo wyrobisz sobie kondycję. Jeśli będziesz ćwiczył rzadko, ale bardzo intensywnie, możesz nabawić się kontuzji i bolesnych zakwasów, a w konsekwencji zniechęcić się do ćwiczeń.