Pływanie – dla zdrowia kręgosłupa

Wpływ pływania na zdrowie został wielokrotnie potwierdzony. Prawdopodobnie to ulubiony sport wszystkich lekarzy – jeśli nie skacze się na główkę, trudno tutaj o kontuzje, a profitów zdrowotnych z chodzenia na basen jest tak wiele, że w zasadzie wszyscy powinniśmy pływać co najmniej raz w tygodniu.

Basen dla zdrowia – najzdrowszy sport świata?

Pływanie rozwija mięśnie klatki piersiowej i wzmacnia mięśnie podtrzymujące kręgosłup. Co więcej, pomaga przy dolegliwościach układu oddechowego, naczyniowo-krwionośnego i zapobiega chorobom serca. Dla tych, którzy chcą zrzucić nadmiarowe kilogramy dobrą informacją jest fakt, że pływanie wysmukla sylwetkę, przyspiesza metabolizm i wyraźnie wpływa na mięśnie brzucha. Kobiety w ciąży – jeśli nie mają konkretnych przeciwwskazań eliminujących jakąkolwiek formę ruchu – mogą pływać do samego porodu. Poprawia to ich samopoczucie i zmniejsza dolegliwości związane z przeciążonym kręgosłupem. Bo to właśnie on zyskuje najwięcej na pływaniu. Dlaczego?

Wpływ pływania na zdrowie kręgosłupa

Lekarze zalecają basen na zdrowie kręgosłupa głównie dlatego, że istnieje minimalna szansa wystąpienia urazów w trakcie pływania, a pewnym jest, że już 45 minut spędzonych na ruchu w wodzie wyraźnie poprawia naszą postawę. To właśnie wady postawy wynikające ze złych przyzwyczajeń, siedzącej pracy i braku ruchu są najczęściej powodem dolegliwości bólowych pleców, ramion i karku. Kręgosłup to najważniejszy “stelaż” w naszym organizmie – podtrzymuje całą górną część ciała w pionie, jednak my często nie doceniamy tego faktu i robimy wszystko, aby uszkodzić jego skomplikowaną budowę. Jeżeli nie jestesmy w stanie zrezygnować z wysokich obcasów i nie możemy pozwolić sobie na zmianę trybu pracy, to przynajmniej zafundujmy sobie dwa razy w tygodniu basen. Dla zdrowia naszego kręgosłupa będzie to nie do przecenienia!

Wpływ pływania na zdrowie – jaki styl jest dla Ciebie?

Jeśli męczą Cię bóle dolnej części kręgosłupa, które nasilają się po długich spacerach i staniu, wypróbuj klasyczną “żabkę”. Pomaga ona wzmocnić mięśnie w okolicy lędźwiowej, które odciążają kręgosłup i podtrzymują go w odpowiedniej pozycji. To świetny sposób na walkę ze skoliozą, a także płaskostopiem. Żabka pomaga przy chronicznych bólach karku, wzmacnia mięśnie nóg i rąk. Wpływ pływania na zdrowie jest nie do przecenienia także w kwestii rehabilitacji tzw. wypadających dysków – tutaj najlepiej sprawdza się styl motylkowy, który najlepiej rozwija mięśnie wzdłuż kręgosłupa.

Rozważ udanie się na basen dla zdrowia… psychicznego. Pływanie stylem grzbietowym rozluźnia spięte mięśnie karku, wyraźnie odstresowuje i polepsza samopoczucie. Dowiedziono, że pływanie na plecach jest równie relaksujące, jak masaż.

Basen dla zdrowia – przeciwwskazania

Jeżeli cierpimy na poważne zwyrodnienia kręgosłupa, kolan czy bioder, niektóre style pływackie nie będą dla nas wskazane – warto to uzgodnić wcześniej z lekarzem. W dalszym ciągu jednak istnieje wiele aktywności rehabilitacyjnych wykorzystujących basen, które pomagają w tego typu schorzeniach. Ruch w wodzie nie nadwyręża krążków międzykręgowych i stawów, ponieważ nasze ciało jest znacznie lżejsze – specjalista z pewnością dobierze ćwiczenia odpowiednie dla nas.