Co musi się znaleźć w naszej codziennej diecie

Zbilansowana, zdrowa dieta to podstawa profilaktyki różnorodnych chorób. To, w jaki sposób kształtujemy nasz jadłospis może determinować nasze samopoczucie nie tylko fizyczne, ale także psychiczne. Jakie składniki koniecznie powinna zawierać zdrowa dieta? Czy naturalna dieta, oparta na nieprzetworzonej żywności, jest gwarancją zachowania zdrowia?

Zdrowia dieta – czym jest?

Dieta najczęściej kojarzy się ze zrzucaniem zbędnych kilogramów i głodowaniem. Tymczasem dobrze zbilansowana, racjonalna dieta nawet, jeżeli ma służyć odchudzaniu, nie powinna polegać na fundowaniu organizmowi szoku związanego z niedoborem kalorycznym i składników odżywczych. Dieta, czyli innymi słowy, jadłospis, powinien być dostosowany do potrzeb i uwarunkowań fizycznych i psychicznych konkretnego człowieka. Większość osób jest w stanie na własną rękę stworzyć zbilansowaną dietę. Jednak jeśli występują u nas alergie pokarmowe, stwierdzono u nas niedobory pewnych składników odżywczych, czy jesteśmy w okresie wzmożonego zapotrzebowania, naturalna dieta wymaga konsultacji ze specjalistą. Wtedy warto udać się do dietetyka po poradę.

Naturalna dieta – jakie składniki powinna zawierać?

Przede wszystkim, naturalna dieta powinna opierać się głównie na produktach nieprzetworzonych, które posiadają największą ilość mikro i makroelementów. Nie oznacza to, że naturalna dieta to jedynie świeża marchew i sałata, ale także nabiał, mięso, owoce, kasze, makarony, pieczywo. Ważne, aby wszystkie te produkty były sezonowe i w miarę możliwości, lokalne. Wysoko przetworzona żywność puszkowana, transportowana z drugiego końca świata i zawierająca wiele konserwantów, posiada minimalne ilości składników odżywczych, takich jak minerały, mikroelementy, witaminy i kwasy omega-3. Każdy człowiek powinien dostarczać w swojej codziennej diecie odpowiednią dawkę białek, węglowodanów, cukrów i tłuszczów, ponieważ wszystkie one są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Co powinno się znaleźć w naszym codziennym jadłospisie?

Według najnowszych zaleceń WHO, ale także szereg towarzystw, takich jak Polskie Towarzystwo Kardiologiczne czy Instytut Matki i dziecka, konstruując swoją dietę, powinniśmy w niej uwzględniać:
● produkty przełnoziarniste, takie jak pieczywo na zakwasie, makarony razowe, kasze
● oleje roślinne, najlepiej z pierwszego tłoczenia i w miarę możliwości tłoczone na zimno
● sezonowe warzywa i owoce, najlepiej kupowane na lokalnym targu
● jaja i drób wysokiej jakości
● ryby słodkowodne i morskie, możliwie niehodowlane
● produkty mleczne, ale bez dodatków cukru (czyli jogurty naturalne)

W miarę możliwości powinniśmy zrezygnować z czerwonego mięsa oraz produktów pszennych, słodyczy i alkoholu. Te produkty dostarczają najmniejszej ilości niezbędnych składników pokarmowych, natomiast zawierają sporo szkodliwych dla zdrowia substancji. Obecnie wiele osób decyduje się na przejście na dietę wegetariańską, pescowegetariańską lub wegańską, których zalety zostały wielokrotnie udowodnione. Należy jednak pamiętać, że przy wykluczeniu produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego należy zadbać o uzupełnienie ewentualnych niedoborów składników odżywczych tymi pochodzenia roślinnego.