Idealna aktywność fizyczna dla seniorów

Aktywność fizyczna to najlepszy sposób na wieczną młodość. Choć podeszły wiek kojarzy się głównie z ograniczeniami, to właśnie regularny ruch pozwoli Ci ich uniknąć. Nie każde ćwiczenia są jednak odpowiednie dla seniorów. Sprawdź, jaka jest najlepsza aktywność fizyczna dla seniorów.

Nie od dziś wiadomo, że ruch to zdrowie. Korzyści płynące dla Twojego organizmu z uprawiania sportu są wręcz nieocenione. Regularne ćwiczenia wpływają na poprawę Twojej kondycji, wyglądu, a także nastroju. Dlatego ważne jest, by być aktywnym w każdym wieku, a aktywność fizyczna dla seniorów powinna być stałym punktem każdego dnia.

Senior, a aktywność fizyczna – dlaczego warto ruszać się w podeszłym wieku?

Brak ruchu odbija się negatywnie u osób w każdym wieku. Powoduje szereg problemów, takich jak przybieranie na wadze, problemy ze stawami, złe samopoczucie i zmniejszenie siły mięśni. Ma to szczególny wpływ na osoby starsze, które już z racji wieku borykają się z naturalnym spadkiem wydolności fizycznej. Proces starzenia i rozwój związanych z nim chorób można jednak skutecznie spowolnić właśnie przez ruch. Dlatego w ostatnim czasie szczególnie polecana jest aktywność fizyczna dla seniorów.

Uprawianie sportu wpływa korzystnie na pracę całego ciała – reguluje przemianę materii, poprawia pracę układu krążenia, obniża ciśnienie krwi, zapobiega osteoporozie, a także wzmacnia odporność. Ćwiczenia pozytywnie oddziałują też na umysł – dzięki systemicznym treningom spada prawdopodobieństwo zachorowania na depresję i poprawia się wydolność umysłowa. Sport daje też poczucie satysfakcji, co przekłada się na wzrost samooceny. Dlatego warto, aby seniorzy, którzy powinni szczególnie dbać o zdrowie, ćwiczyli regularnie na tyle, na ile mogą.

Aktywność fizyczna dla seniorów – marsze i spacery, czyli trening kardio

Jeśli jesteś w podeszłym wieku i chcesz wrócić do ćwiczeń, idealne na początek będą dla Ciebie marsze i spacery. Regularnie uprawiane pozwalają zmniejszyć ryzyko zawału serca, choroby wieńcowej, poprawiają pamięć i zmniejszają poziom złego cholesterolu. Pomogą też zachować prawidłową masę ciała. Świetną alternatywą dla tradycyjnego spaceru jest nordic walking. W przeciwieństwie do zwykłego marszu, zaangażuje do pracy również mięśnie rąk. Kijki, na których będziesz się wspierać, odciążą Twoje kolana, dzięki czemu nie musisz się o nie obawiać.

Masz problemy ze stawami i nie chcesz ich dodatkowo obciążać? Rozwiązaniem dla Ciebie może być aqua aerobic. W czasie ćwiczeń Twoje stawy będą odciążone, a opór stawiany przez wodę zaangażuje więcej partii mięśni.

Jeśli pozwala Ci na to zdrowie, przesiądź się z samochodu lub autobusu na rower. Wybieraj bezpieczne trasy, takie jak ścieżki rowerowe. Najlepiej, by przebiegały po płaskim terenie. Jazda na rowerze zwiększy Twoją pojemność płuc, zmniejszy poziom złego cholesterolu i poprawi nastrój. Wzmocnisz w ten sposób całe ciało. Przeciwwskazaniem do jazdy na rowerze mogą być schorzenia i urazy kręgosłupa i stawów. Jeśli masz wątpliwości, czy będzie to dla Ciebie bezpieczne, zapytaj swojego lekarza.

Ćwiczenia rozciągające dla seniora

Poza treningami wytrzymałościowymi, osoby w podeszłym wieku powinny też uprawiać inne rodzaje ćwiczeń. Poranną gimnastykę zawierającą ćwiczenia rozciągające powinien codziennie wykonywać każdy senior, a aktywność fizyczna powinna na stałe zagościć w jego grafiku. Z wiekiem mięśnie tracą na elastyczności i wytrzymałości, co może powodować bóle i powstawanie zwyrodnień. Rozciąganie pozwoli Ci skutecznie spowolnić ten proces..

Senior, a aktywność fizyczna na siłowni

Okazuje się, że na zachowanie zdrowia u osób starszych mają wpływ także ćwiczenia siłowe. Zapobiega on osłabieniu mięśni i spadkowi ich elastyczności, poprawia metabolizm i skutecznie spala tłuszcz. Nie musisz ćwiczyć z dużym obciążeniem – wystarczy nawet trening z masą własnego ciała. Najlepiej jednak, być trenował pod okiem profesjonalnego trenera. Podpowie Ci on, jak uniknąć kontuzji i dobierze właściwe ćwiczenia dla Twoich możliwości. Latem możesz korzystać z siłowni na wolnym powietrzu, które coraz częściej powstają w polskich miastach. Nie są wyposażone w duże obciążenia i są bezpieczne dla osób w każdym wieku.

Nie ulega wątpliwości, że jeśli chcesz długo cieszyć się dobrym zdrowiem i sprawnością, musisz regularnie ćwiczyć. Nie każdy rodzaj sportu jest zalecany dla osób starszych, jednak ogólnie rzecz biorąc aktywność fizyczna dla seniorów jest wręcz kluczowa, by mogli zachować zarówno sprawny umysł, jak i ciało.